Viata pamânteasca îi este data omului sa-si pregateasca vesnicia. (...) Viata de aici este doar o scoala în pregatirea noastra pentru viata vesnica. (Nicodim, Patriarhul României)
Aici veti găsi o mare parte din materialele apărute în revista Viata. Veţi găsi în cadrul unei pagini toate materialele apărute în legatură cu tema respectivă și informarea va fi mai simplă; sperăm să vă fim de folos, cu adevărat.

Translate

22 noiembrie 2023

Calendar popular pentru luna Decembrie (undrea)

Semne de decembrie

  Perioada sarbatorilor de iarna este una magica, în care se crede ca se deschid cerurile, mai ales în noptile de Craciun si de Anul Nou. De plida, daca intr-o astfel de noapte sfanta este luna plina, inseamna ca anul care vine va fi foarte bun si roditor.  
Perioada de 12 zile dintre Crăciun si dupa Anul Nou reprezinta cele 12 luni ale anului viitor. Astfel, prima zi de Craciun reprezentă luna ianuarie, a doua - februarie si așa mai departe.Vremea din timpul acestor zile corespundea fiecarei luni a anului nou.
Tot cum va fi vremea în anul ce vine se putea afla cu ajutorul cepelor sau a unor bucăți de carbuni. Ghicitul cu ceapă este arhicunsocut: se taie 6 cepe în jumatate, se umplu cu sare si se pun pe o masa sau un pervaz. Lunile anului vor fi ploioase sau secetoase, în functie de câta “apa” a lăsat ceapa, mai multa sau mai putina. 
Cu carbunii se procedeaza astfel: aceștia se pun pe vatră, pana a doua zi, și fiecaruia i se atribuie numele unei cereale. Cereala corespunzatoare carbunelui facut cenusa se va coace bine; carbunele neschimbat indica faptul ca respectiva recolta nu va rodi. Dupa aceste semne, țăranii hotarau ce sa semene si cand sa desfașoare muncile agricole. 
De anul nou, se crede ca obiectul pe care il ții in mana la miezul noptii va indica ce anuma va fi important in anul ce vine.

4 - 5 decembrie – Zilele bubatului 
Femeile nu au voie sa faca prea multa treaba, nici intr-un caz sa coasa, sa teasa sau sa spele rufe. Altfel, copiii lor vor fi bolnavi, mai ales de vărsat. Pentru a-i feri și mai mult de boli, mamele le ung fata cu miere, apoi ii spala cu apa sfintita (în care au spalat mai intai o icoana). Traditia spune ca pruncii nu trebuie sa manance boabe de porumb, fasole sau seminte de dovleac. Tot pentru sanatatea copiilor, se mai obisnuiește sa se dea de pomana turte unse cu miere sau cu dulceata.
   
 4 decembrie – Sfanta Varvara
 Este patroana bolilor copilariei si protectoarea minerilor. In aceasta zi, minerii nu intra deloc in mina, ci petrec, caci se spune ca sfintei ii plac petrecerile si glumele.
Uneori, Sfanta Varvara este reprezentata ca sotie a Sfantului Nicolae, probabil datorita apropierii sarbatorilor.
   
5 decembrie - Sfantul Sava 
Se tine sarbatoare, pentru a feri lumea de varsat. 
 
 6 decembrie - Sfantul Nicolae
De Sfantul Nicolae se tine sarbatoare, in credinta ca, astfel, toti ai casei vor fi feriti de boli, varsat, accidente. In traditia populara, aceasta este prima zi de iarna. Obiceiul darurilor de Sfantul Nicolae este citadin. Asa cum stim cu totii, Sfantul Nicolae este un moș care aduce copiilor daruri, daca acestia au fost cuminti, sau cate o vărguta, celor obraznici. Insa, în traditia populara, Sfântul Nicolae este foarte aproape de Dumnezeu și uneori il insoteste pe pamant. Se crede ca stă in stanga lui Dumnezeu, căci in dreapta stă Sfantul Mihail. Nicolae are sarcina de a păzi soarele, impreuna cu Sfantul Toader. 
Sfantul Nicolae mai este protectorul marinarilor, caci a fost și corabier. De asemenea, tot Sfantul Nicolae ar fi si cel care a oprit ploile, in timpul lui Noe. Tot el este cel care sprijina fetele sărmane.

 12 decembrie – Sfântul Spiridon  
Fereste oamenii de accidente. Este un sfant care face minuni, fiind și protector al ciubotarilor. Dupa credinta populara, pentru a dovedi existența Sfintei Treimi, sfantul a strans caramida în pumn, si atunci focul a urcat la cer, apa a curs pe pămant, iar in mana sa a rămas doar lutul.

20 decembrie – Ignatul 
Sarbatoare ce se tine pentru boli și accidente, iar de catre femeile insarcinate, ca sa nască copii frumosi. Legenda spune ca Ignat era un om care, vrând sa taie porcul, și-a ucis din greseala tatal. Necajit, a plecat in lume; intalnind un preot, acesta l-a sfatuit să faca o luntre cu care să treaca oamenii peste un rau, fara sa le ia vreun ban. Asa a și facut... Iar intr-o noapte, auzind strigate de pe celalalt mal, s-a dus acolo si a gasit doi batrani, Dumnezeu si Sfantul Petru. I-a gazduit în casa sa și le-a povestit necazul si pacatul vieții sale. Ignat avea nevastă si copii si era sarac. Batranii l-au răsplatit, facand sa apara pâine, sub țestul gol. Apoi Dumnezeu i-a cerut sa vina cu ei și astfel Ignat a umblat, cu cei doi, prin lume. Revenind, in cele din urma, la ai sai, acestia erau bogați si sanatosi, deci pacatul ii fusese iertat. 
De aceea, traditional, in aceasta zi se taie porcul, dar și ca o reminescență de pe vremea sacrificiilor de anul nou. Se crede ca în noaptea de dinaintea zilei de Ignat, porcii iși viseaza moartea. Cand se taie porcul, nu trebuie sa asiste oamenii mai miloși, caci porcul moare greu, iar carnea nu mai este buna. 

24 Decembrie - Ajunul Craciunului
 Este vremea colindelor, obicei stravechi. Denumirea de “colindă" provine de la romani, "calendae" fiind primele zile din fiecare luna. Și la romani, de Calendae Ianuarii, incepea noul an administrativ, se faceau urari, cadouri, se ghicea viitorul.
Majoritatea colindelor sunt religioase, amintind de nașterea Domnului: exista si colinde mai “lumești”, amintind de ceea ce isi doreau si urau oamenii pentru anul care vine: recolte bogate, sănatate, casatorii.
 Colinda se cânta mai intai la usa sau la fereastra, apoi se intră in casa, unde se cânta “colinda cea mare". Colindatorii primesc mere, colaci, preparate din carne afumată, rachiu sau vin.
Cele mai multe nunți se faceau în “dulcele Craciunului”, adica între Craciun si postul Pastelui, astfel ca multe colinde contin urări de casatorie. 
Pentru ca urmeaza o perioada în care spiritele mortilor coboara mai des pe pamant, s-a pastrat obiceiul ca, pe masa din ajunul Craciunului, să se puna mâncare de dat de pomana (turte cu sirop de zahăr sau miere și cu nuca sau seminte de canepa, colivă de grau sau alte bucate de post).

 25 decembrie – Craciunul 
Masa de Craciun trebuie sa fie încarcata cu bucate, nelipsind colacii, preparatele din carne de porc, bauturile, din care se ofera musafirilor, colindatorilor, preotului și se trimit la nasi. Mos Crăciun, un mos cu barba alba, vine călare pe un cal alb si schiop. 
Dar legende sunt mai multe. Cea mai raspandita il prezintă ca pe un om bogat, pe care Maica Domnului il roaga s-o primeasca sa nasca. Insa Craciun refuza, dar soția sa, Craciuneasa, nu se indura s-o lase afara, in frig, si o primeste pe Maica Domnului in grajd, ajutand-o sa nasca. Craciun descopera neascultarea sotiei sale și o pedepseste, taindu-i mainile, de la cot. Atunci are loc o minune: Maica Domnului o sfatuieste să isi puna mainile in apa in care a fost scăldat Iisus si acestea se refac. Atunci, Craciun, incredințat ca a avut loc o minune, se creștineaza, fiind primul sfânt, al doilea fiind Sfantul Nicolae. 

  31 Decembrie - Noaptea Anului Nou
Noaptea de Anul Nou a fost mereu una foarte importantă pentru taranul roman. Este momentul in care se ingroapă anul vechi si se naste un Nou An.
 In aceasta noapte, țăranii nu dorm, mai cu seama că se crede ca acela care doarme acum, va fi lenes tot anul. 
Este noaptea in care se mediteaza, au loc ritualuri de gonire a spiritelor, de purificare (se face zgomot, se aprind focuri, se trec vitele prin foc, se arde rașina, oamenii sar peste foc, se ung pragurile cu usturoi, se face galagie pentru a speria duhurile rele).  
Fetele, ca sa-si gaseasca ursitul, in vis, pun busuioc sub pernă. 
In satele de la munte din Moldova se pastreaza obiceiul Vergelului, adica ghicitul norocului pentru anul ce vine. In ajunul Anului Nou, inainte de miezul noptii, mai multi vecini se adună intr-o casa. Pe masa se aseaza un vas cu apa in care cei care vor să-si afle viitorul arunca cate un obiect mic (ban, pieptene, nasture, inel, cheie, cercel, cutit), fiecare avand simbolul sau. 
Peste tot in tara, flacăii si copiii merg cu Plugusorul sau cu capra, cu ursul etc. 
Plugusorul este un stravechi obicei agrar. In trecut, se folosea un plug adevărat, impodobit cu crengi de brad si panglici, tras de doi sau patru boi. Mai întai, in curtea in care se ura, se trăgea o brazda, asa cum spune una dintre cele mai vechi uraturi, cea cu badia Traian. 
Se impart daruri - colaci, nuci, mere, pere, bani etc. La noi, în Moldova, este frecvent intalnit jocul caprei si al ursului, ca si demonstratii cu fel de fel de personaje travestite, cu măști. Jocul caprei intruchipeaza simboluri ale fertilității, iar jocul ursului este simbolul morții si al reinvierii naturii. Celelalte personaje au rolul de a crea o atmosfera de buna dispozitie.

Noaptea de Anul Nou. 31decembrie / 1 ianuarie
Incepând din seara de Anul Nou și până a doua zi, nu se stinge lumina în casă. Cine doarme, va fi somnoros tot anul; cine plânge, va plânge tot anul.

9 octombrie 2023

Alimenaţia şi ateroscleroza; cum putem fi mai sănătoşi

Arterele sunt vase de sange care furnizează oxigenul din sange de la inima, la diferite țesuturi din intregul organism. Fiecare artera este un tub muscular format din trei straturi:
  • Intima sau tunica internă (stratul interior)
  • Tunica medie (un strat de muschi care se ocupă de înalta presiune din inimă)
  • Tunica adventicială (tesutul conjunctiv care leagă arterele la nivelul tesuturilor din jur)

  • Cea mai mare artera este aorta. Ea are o rețea de artere mai mici, cunoscute sub numele de arteriolelor si capilare, care se extind pe tot corpul. Arterele sanatoase au pereții interiori netezi și sângele trece prin ele cu ușurință.

Atunci când placa se acumuleaza pe peretii interiori, arterele se îngroaşă și inhibă fluxul de sange. Placa este formată din diferite substanțe care circula in sange, ca grasimi, colesterol, calciu, deșeuri celulare și fibrină.
Persoanele care au un nivel ridicat de lipoproteine ​​cu densitate joasă (LDL sau colesterolul "rău") și niveluri scăzute de lipoproteine ​​cu densitate mare (HDL sau colesterolul "bun"), au un risc mai mare de a avea artere înfundate. Alti factori de risc sunt hipertensiune arterială, diabetul zaharat și fumatul.
Arterele infundate sau blocate pot duce la diferite probleme de sanatate, cum ar fi boala coronariana, boala arterei carotide, boală arterială periferică, infarct miocardic (atac de cord), și accident cerebrovascular (accident vascular cerebral). Multe alimente sunt deosebit de benefice pentru menținerea arterelor curate și îmbunătățirea sănătății inimii.
Usturoiul
Imagini pentru garlic
Un mod ușor de a curăța arterele natural este de a consuma usturoi . Potrivit unui studiu realizat la Centrul Cardiovascular din Mainz, Germania, cercetatorii au descoperit ca aportul regulat de usturoi poate ajuta la prevenirea întăriri aortei. Acesta imbunatateste starea de sanatate a arterelor prin reducerea nivelului de colesterol LDL. Mananca 1-4 catei de usturoi crud în fiecare zi. Puteți include, de asemenea, usturoiul în supe, tocane, caserole si sosuri pentru salate. Puteți încerca chiar un supliment de usturoi. Consultați medicul dumneavoastră pentru recomandări cu privire la suplimentele alimentare.

Rodia

Acest fruct exotic ajuta la curatarea arterelor. Potrivit unui studiu din 2005, publicat în Proceedings al Academiei Nationale de Stiinte, oamenii de stiinta cred că antioxidanții (în special vitamina C și polifenoli) din rodie stimuleaza productia de oxid nitric, care, la rândul său, ajută la menținerea sângelui fluid și arterele curate. Acest fruct poate reduce chiar formațiuni de placa deja existente în artere.Imagini pentru pomegranate
Puteți bea suc de rodie proaspăt extras sau faceţi salate de fructe și piureuri cu rodii în dieta dumneavoastră.
Notă: Deoarece sucul ​​de rodie poate să nu fie adecvat atunci când e luat cu anumite medicamente, cel mai bine este să se consulte medicul despre consumul acestui suc.

Somon

Somonul poate juca un rol esențial în menținerea arterelor libere de acumularea plăcii bacteriene. Acesta este bogat în acizi grași sănătoși omega-3 - acid docosahexaenoic (DHA) și acid eicosapentaenoic (EPA), care cresc nivelul de HDL colesterol, reduce nivelul trigliceridelor și reduce inflamația vaselor de sânge și formarea de cheaguri de sânge în artere. Acești acizi grași poate scădea chiar tensiunea arterială.Imagini pentru somon
The American Heart Association recomanda consumul de 2 până la 3 portii de somon, in fiecare saptamana. Opteaza pentru preparate la cuptor și grătar.

Curcuma

Condimentul curcuma este un agent puternic anti-inflamator, care poate ajuta la menținerea arterelor libere de orice fel de blocaj. Acesta conține curcumina, care scade inflamația, o cauză majoră ce duce la rigidizarea arterelor.Imagini pentru curcuma
Potrivit unui studiu din 2009 realizat de cercetatorii francezi, curcumina poate ajuta la reducerea depozitelor de grasime in artere cu aproape 26 la sută.
Ea are vitamina B6, care este importanta in mentinerea nivelurilor optime de homocisteina, care, în exces provoacă acumularea plăcii bacteriene și a vaselor de sânge. Mai mult decât atât, curcuma ajută la reducerea colesterolului și oxidarea nivelurile de LDL.
Foloseşte-l la gatit sau bea lapte de curcuma.

Ulei de măsline

Uleiul de masline, ulei de măsline extra-virgin în special, este bun pentru sanatatea inimii. Este bogat in antioxidanti numite polifenoli, precum și grăsimi mononesaturate. Combinația unică de antioxidanți și grăsimi sănătoase ajuta la reducerea LDL și în a îmbunătăți nivelul de HDL. Acest lucru la rândul său ajută la reducerea acumularea plăcii bacteriene în artere.Imagini pentru ulei masline
Folosiți ulei de măsline extra-virgin pentru gătit și pentru a face sosuri pentru salate sănătoase. Puteți utiliza chiar ulei de masline in loc de unt în multe preparate alimentare.

Avocado

Imagini pentru avocado
Studiile arată că fructele de avocado pot ajuta la reducerea colesterolului LDL. Mai mult decât atât, avocado poate crește nivelul de HDL din organism.
În plus, fructele de avocado au vitamina E care previne oxidarea colesterolului, împreună cu potasiul, care ajută la scăderea tensiunii arteriale.
Puteți mânca un avocado pe zi. De asemenea, îl puteți folosi în loc de unt, pe pâine sau pâine prăjită. Avocado, de asemenea, merge bine în supe, sandwich-uri, salate și ca garnitura.

Pepene

Un fruct care este bun pentru artere este pepene verde. Un studiu din 2011 de la  Universitatea din Kentucky a descoperit ca pepenele verde ajuta la reducerea aterosclerozei (acumularea de placi in artere), la animale. Imagini pentru watermelon
În plus, aminoacidul L-citrulina găsit în pepene verde ajuta la scăderea tensiunii arteriale. El ajută extinderea vaselor de sânge prin stimularea producției de oxid nitric.
Mai mult decât atât, pepenele verde ajută la modifica lipidelor din sânge și scade acumularea de grăsime pe burtă, care, la rândul său, reduce riscurile asociate cu cumulare. Mănâncă 1 ceasca de pepene verde proaspăt sau bea un pahar de suc de pepene verde în fiecare zi pentru a menține arterele libere de placi și bucurați-vă de sanatate cardiovasculară.

Migdalele

Migdalele sunt foarte bune pentru inima, atunci când le mâncam cu moderatie. Un studiu publicat in 2002 in Jurnalul American Heart Association a constatat ca migdalele pot reduce LDL cu pana la 15 la suta. Aceste nuci au grăsimi polinesaturate și mononesaturate, care ajuta la reducerea LDL și cresc nivelul de HDL.Aceasta, la rândul său, reduce sansa de acumularea placi in artere. Mai mult decât atât, magneziul din migdale previne, de asemenea, formarea placii si mentine tensiunea arteriala în echilibru.Imagini pentru almond
The American Heart Association recomanda 3-5 portii de migdale in fiecare saptamana. O portie este egala cu un pumn de migdale. 

 Broccoli

Cercetatorii de la Imperial College din Londra spun că cel puțin 1 cana de broccoli pe zi poate preveni înfundarea arterelor. Aceasta leguma este bogata in sulforafan, care ajută proteina în a preveni formarea placii in artere. De asemenea, datorită conținutului ridicat de vitamina K, broccoli previne depunerea calciului in artere. În plus, este bogat in fibre, iar studiile au aratat ca o dieta bogata in fibre poate ajuta la scaderea nivelului tensiunii arteriale și colesterolului.Imagini pentru broccoli
Mananca 2-3 portii de broccoli in fiecare saptamana. O portie de broccoli este ½ ceasca de broccoli crud. Opteaza pentru broccoli la aburi.

Sparanghelul

Sparanghelul funcționează ca un alimentde curățare in artera mare. El ajută la producerea de glutation, un antioxidant care ajuta previne oxidarea care duce la artere infundate sau blocate.
Mai mult decât atât, acesta conține acid alfa-linoleic și acid folic, ambele prevenind rigidizarea arterelor.Imagini pentru asparagus
Poti prepara sparanghel la abur, prăjit, grill, în salate sau supe.

2 august 2023

PIRAMIDA HOLOGRAFICA DIN CEAHLAU INTRE MISTER SI LECTIE DE SINCERITATE

Au trecut mai bine de 5 ani de cand am fost sa vad pentru prima data straniul fenomen. De atunci am oscilat intre obsesia de a sti ce-I acolo si firescul aparitiei anuale dar despre care nu stiau nici cei de acolo (cabanieri, meteorologi), deci nu prezenta un interes special.
Anul acesta (2008) la inceputul lunii August am urcat pe varful Toaca de 3 ori pentru a fi mai aproape si eventual a intelege ce-I acolo, efort rasplatit cu generozitate.



Imaginea apare in acelasi loc, dar pentru a fi clara si tridimensionala trebuie indeplinite cateva conditii obligatoriu simultan:
1. Fenomenul are loc la rasaritul soarelui si dureaza cam o ora
2. Soarele trebuie sa rasara dintr-un anume loc, altfel spus in fiecare zi se formeaza umbra in alt loc,doar in preajma zilei de 6 August (a 49 zi dupa solstitiul de vara) este in pozitia potrivita.
3. La rasarit si imediat dupa trebuie ca spre est sa nu fie nori, razele soarelui sa nu fie obturate.
4. Ecranul de proiectie, spatial pe care se formeaza imaginea 3d trebuie sa fie incarcata cu aerosoli(patricule fine solide) si apa in suspensie (ceata, nori) , dar cu o densitate ce permite totusi trecerea luminii.
5. Sa aiba loc flourescenta oxigenului sub actiunea razelor ultraviolet, astfel imaginea compusa este albastruie cu fetele in diferite nuante.
Eu imi explic fenomenul din punct de vedere optic ca fiind o compunere a minimum 4 umbre ,date de formatiunile reliefului zonei. In jurul datei de 6 August dimineata, varful Toaca, ce are forma de piramida regulate cu baza patrat ,sub actiunea razelor solare dinspre est formeaza umbra triunghi isoscel, ca in orice zi senina din an. Stanca numita Piatra Ciobanului, fiind mai mica si mai jos, face alta umbra prelunga - la fel Piatra Vulcanului - si peste toate astea se suprapune lumina ce trece prin saua muntelui (Lespezi).
In aceasta perioada, datorita pozitiei soarelui, toate umbrele sunt unite in varf, sunt legate ca intr-un “buchet”si se creaza imaginea magnifica tridimensionala cunoscuta. In alte zile, fiecare forma de relief face propria umbra firesc dupa legile fizicii.
Daca asta nu e de ajuns pentru a produce o profunda impresie are loc refractia razelor solare in jurul formelor ce se afla pe varful Toaca; astfel se formeaza un halou multicolor, ca un fel de curcubeu sferic. Te vezi de acolo sus, oglindit pe varful virtual al umbrei piramida, invaluit in aure multicolore. Este o minunatie ce se repeta an de an.
Am facut fotografii si filmulete pe data de 1, 6 si 13 August. Se poate vedea clar cum se misca umbrele, se aduna, apoi se despart, in functie de miscarea punctului de rasarit (soarele (se misca cu aproximativ 1 grad pe zi).
Din punct de vedere fizic, al opticii clasice, desi e o problema complexa, poate fi solutionata. Intervin totusi intrebari de tipul: cum e posibil o asemenea coincidenta ce are loc in ziua Soarelui ( stravechea sarbatoare pagana) peste care este suprapusa Schimbarea la Fata (sarbatoare crestina) si de ce e Muntele Ceahlau asa sfant, are si hram in aceasta zi, exact ca o manastire crestin-ortodoxa.
Prea perfect sunt indeplinite conditiile astronomice (miscarile pamantului pe orbita), asezarea stancilor in locul ideal, anotimpul cand e mare probabilitatea de a fi atmosfera potrivita. Gandul, evident ca zboara la teoria constructiei artificiale a intregului complex, sustinuta si de studii geologice.
Omul este o fiinta cu ratiune si simtire asa ca este corect sa amintesc de starea euforica a noastra, a tuturor celor aflati acolo in acea superba zi, stare ce doar poate fi traita, nu studiata.
O legenda spune ca cei care se intalnesc pe muntele sfant Ceahlau raman legati intr-un fel sau altul, pentru totdeauna, fapt adevarat si sustinut de realitate.

4. 09. 2008 MIHAI MARIN Piatra Neamt

27 iulie 2023

Hei Zhi Ma - susanul negru


Povestioare chinezești

O femeie din China antică ce a trăit mai mult de 80 de ani, mânca de obicei susan. Mai mult decât atât, la această vârstă avansată mergea 30 de mile pe zi şi fugea mai repede decât vântul, graţioasă ca un cerb.

Un alt document chinezesc spune că putem face niște comprimate, de dimensiunea unui bob de mazăre, coapte, din susan fiert. Cine ia un comprimat pe zi, va avea o piele frumoasă. După 3 ani dintii ar trebui să crească din nou, după 4 ani nu se mai pune problema vreunei boli, după 5 ani alergi mai repede decât un cal, părul alb își recapătă culoarea originalăși va ajunge la o vârstă remarcabilă. Din perspectiva medicinei moderne, efectul se datorează în principal conţinutului de vitamina E.
Susanul, de asemenea, contribuie la frumuseţea pielii şi este folosit până în prezent de multe ori în amestec de orez (şi pulbere de susan), ca o rețetă garantată de frumusețe.
Trebuie să fie combinat cu cantități adecvate de uleiuri vegetale - ulei de susan în special. Combinaţia de susan şi praf de orez, de asemenea, ajută în constipaţie. 

Susanul este numit în limba chineză "cânepa barbarilor", nu numai din cauza asemănării sale cu această plantă, dar şi din cauza originii sale străine. 

Virtutile susanului negru

 Conform TCM:
tonifica ficatul şi rinichii 
măreşte yin şi cantitatea de sânge 
umezeşte şi lubrifiază intestinele- bun în constipație

-este indicat în deficit de yin - vedere înceţoşată, tinitus, ameţeli, recuperare după boli 
- hraneste sângele - dureri de cap, ameţeli, senzaţie de amorţeală 

Contraindicat la cei cu diaree din cauza deficienței splinei. 

Seminţele uscate de Sasamum indicum copt conţin uleiuri grase (acizi oleic, linoleic, palmitic, arachidic şi stearic.), Α ş, β-globulina, histidină albumina, sesamin, sesamol, sesamolin, sitosterol, stigmasterol, glucoza, galactoză, fructoză, zaharoză, sesamose, vitaminele B si E, calciu.

Semințele de susan negru sunt o sursă eficientă de calciu. Seminte de susan negru au, de asemenea, cantităţi mari de proteine, fier, magneziu, fosfori. 
 Hei Zhi ma este folosit pentru a ajuta oamenii să se recupereze după boli grave și febră. Unii naturisti recomanda folosirea Hei Zhi mA împreună cu Polygonum, pentru a menţine părul bogat şi negru. 
 
Derma Wind Release 
IIS Zhi ma este o parte componentă a reţetei orientale bine cunoscute, Derma Wind Release, 
care disipa energia eoliană. Este o poțiune de plante pentru leziuni, piele sensibila, urticarie cronică, eczeme, psoriazis, dermatită de contact, purpura, prurit, scabie, erupţii cutanate.Ajută la bolile de piele care sunt agravate de vremea calda. 
Formula constă din: 
 Sheng di Huang (Raw rehmannia - rădăcină) 
Cang Zhu (atractylodes - rizom) 
Chan TUI (Cicada ) 
Dang gui shen (Dong Quai - rădăcină) 
Fang feng (Siler - rădăcină) 
Hei ma Zhi (seminţe de susan negru)
Ku shen (Sophora - rădăcină) 
Niu bang zi (fructe de brusture) 
Jing Jie (Schizonepeta) 
Zhi mu (Anemarrhena - rizom) 
Gan CaO (radacina de lemn dulce chinezesc)
Deng xin CaO (măduvă papură) 
 

14 iulie 2023

OMUL CARE PLANTA COPACI

"Pentru ca o fiinţă umană să-şi dezvăluie calităţile cu adevărat excepţionale, trebuie să ai norocul să o poţi observa în activitate de-a lungul anilor. Dacă această activitate e despuiată de orice egoism, dacă ideea care o călăuzeşte e de o generozitate exemplară, dacă e absolut sigur că nu a căutat nici o răsplată şi că, mai mult, a lăsat o amprentă vizibilă asupra lumii, ne aflăm atunci, fără riscul de a greşi, în faţa unui caracter de neuitat. Acum vreo patruzeci de ani făceam o drumeţie lungă pe nişte coame de munte absolut necunoscute de turişti; în acea străveche regiune a Alpilor care ajunge până la Provenţa. Regiunea e delimitată la sud-est şi la sud de cursul mijlociu al râului Durance, între Sisteron şi Mirabeau; la nord, de cursul superior al râului Drome, de la izvoare până la Die; la est, de câmpiile comitatului Venaissin şi de pereţii abrupţi ai muntelui Ventoux. Ea cuprinde toată partea de nord a departamentului Alpilor din Provenţa de Sus, sudul departamentului Drome şi o mică enclavă din Vaucluse. În momentul în carte am pornit în lunga drumeţie în aceste ţinuturi pustii, am întâlnit doar stepe golaşe şi monotone, situate cam la 1200-1300 metri altitudine. Nu creştea pe acolo decât lavandă sălbatică. Am traversat acest ţinut în toată lungimea sa şi,după trei zile de mers, mă aflam într-o dezolare totală. Mi-am ridicat cortul în apropierea unui schelet de sat părăsit. Nu aveam apă din ajun şi trebuia să găsesc undeva. Casele, înghesuite ca un cuib bătrân de viespi, deşi în ruină, m-au făcut să cred că odinioară a existat acolo o fântână sau un puţ. Am găsit, într-adevăr, o fântână, dar era secată. Cele cinci-şase case fără acoperişuri, măcinate de vânt şi de ploi, capela cu clopotniţa prăbuşită, toate erau orânduite aşa cum sunt casele şi capelele în satele locuite, dar toată viaţa din ele dispăruse. Era o zi frumoasă de iunie, cu soare, dar pe aceste pământuri fără nici un loc mai adăpostit şi situate pe culme, aproape de cer, vântul sufla cu brutalitate insuportabilă. Vuietul lui printre pereţii goi ai caselor era ca mugetul unei sălbăticiuni deranjate în timpul mesei. A trebuit s-o pornesc mai departe. După cinci ore de mers, însă nu găsisem apă şi nimic nu-mi dădea vreo speranţă că voi găsi. Peste tot, aceeaşi uscăciune, aceleaşi ierburi lemnoase. Mi s-a părut că zăresc în depărtare o mică siluetă neagră, în picioare. Am luat-o drept un trunchi de copac solitar. La noroc, m-am îndreptat spre ea. Era un cioban. În preajma lui se odihneau vreo treizeci de oi, culcate pe pământul fierbinte. Mi-a dat să beau din plosca lui şi, puţin mai târziu, m-a condus la stâna situată într-o vale a podişului. Îşi scotea apa – excelentă – dintr-o scobitură naturală, foarte adâncă, deasupra căreia instalase un scripete rudimentar. Acest om vorbea puţin. E ceva caracteristic celor solitari, dar pe el îl simţeai sigur pe sine şi plin de încredere în această siguranţă. Era un personaj insolit în acest ţinut dezolant. Nu locuia întro-o cabană, ci într-o casă din piatră şi se vedea foarte bine cum prin munca sa a reparat ruina pe care o găsise la venire. Acoperişul era solid şi etanş. Vântul lovind ţiglele producea un zgomot asemenea mării pe plajă. Gospodăria era în ordine, vesela spălată, parchetul măturat, puşca curăţată şi unsă; supa fierbea pe foc. Am observat atunci că era proaspăt bărbierit, că nasturii erau solid cusuţi, că hainele îi erau cârpite cu atâta migală încât locurile reparate erau aproape invizibile. A împărţit supa cu mine şi, cum i-am oferit apoi şi eu punga de tutun, mi-a spus că nu fumează. Câinele, liniştit ca şi el, era binevoitor, fără slugărnicie. Se înţelegea de la sine că voi petrece noaptea acolo; satul cel mai apropiat fiind la o zi jumătate de mers. Şi, pe deasupra, cunoşteam perfect specificul rarelor sate din această regiune. Sunt vreo patru sau cinci, situate departe unele de altele, pe coastele munţilor în desişurile de stejari albi, chiar la capătul drumurilor carosabile. Sunt locuite de pădurari care fac mangal. Nişte locuri unde se trăieşte jalnic. Familiile, înghesuite unele în altele, în acest climat de o duritate excesivă, atât iarna, cât şi vara, ajungând, în izolare, la o exasperare egoistă. Ambiţia iraţională depăşeşte măsura, în dorinţa permanentă de a evada din acest loc. Bărbaţii îşi duc cărbunele la oraş cu camioanele şi se întorc acasă. Calităţile cele mai solide se clatină sub acest permanent duş scoţian. Femeile îşi mocnesc ranchiunele. Totul e supus concurenţei: atât vânzarea cărbunelui, cât şi banca din biserică, virtuţile care se ciocnesc unele de altele, viciile care se luptă între ele, bătaia generală a viciilor şi virtuţilor, fără nici un răgaz. În plus, vântul, şi el fără răgaz, irită nervii. Sunt epidemii de sinucideri şi numeroase cazuri de nebunie, aproape întotdeauna ucigaşă. Ciobanul care nu fuma a mers să caute un săculeţ şi răsturnă pe masă o mulţime de ghinde. Începu să le examineze una după alta cu multă atenţie,separându-le pe cele bune de cele rele. Eu îmi fumam pipa. M-am oferit să-l ajut. Îmi spuse că asta era treaba lui. Într-adevăr: văzând grija cu care făcea această muncă, n-am insistat. Atâta a fost conversaţia noastră. Când a adunat în grămada celor bune un număr destul de mare de ghinde, le-a aşezat câte zece într-un pacheţel. Elimina astfel, în continuare, fructele mici sau cele sau pe cele care erau crăpate, căci le examina îndeaproape. Când a avut în faţă o sută de ghinde perfecte, s-a oprit şi ne-am dus la culcare.
Compania acestui om te liniştea. I-am cerut a doua zi permisiunea să rămân toată ziua la el. Găsi asta foarte natural, sau, mai exact, îmi dădu impresia că nimic nu l-ar putea deranja. Această odihnă nu-mi era absolut necesară, dar eram contrariat şi voiam să ştiu mai mult. Îşi scoase turma şi o duse la păscut. Înainte de a pleca, muie într-o găleată cu apă săculeţul în care pusese ghindele alese şi numărate cu grijă. Am remarcat că, în chip de baston, a luat o vergea de fier de grosimea degetului mare şi lungă cam de un metru cinzeci. M-am prefăcut că mă odihnesc plimbându-ă şi am luat-o pe un drum paralel cu al lui. Păşunea animalelor sale se afla într-o vâlcea. Şi-a lăsat turma în paza câinelui şi a urcat spre locul unde mă aflam. M-am temut că vine să-mi reproşeze indiscreţia, dar n-a fost nimic: era în drumul său şi mă invită să-l însoţesc, dacă nu aveam altceva mai bun de făcut. Mergea la două sute de metri mai departe pe coamă. Ajuns la locul unde dorea să meargă, îşi împlântă vergea de fier în pământ. Făcu astfel o groapă, în care puse o ghindă, apoi astupă groapa. Îşi planta stejarii. L-am întrebat dacă pământul era al lui. Mi-a răspuns că nu. Ştia el al cui era? Nu ştia. Presupunea că era un teren comunal, sau poate că era al unor oameni cărora nu le păsa de el? El nu ţinea să-i cunoască pe proprietari. Îşi plantă astfel, cu deosebită grijă, cele o sută de ghinde. După masa de prânz, a început iar să scoată sămânţa. I-am pus, cred, întrebări insistente, apoi el răspunse. De trei ani planta copaci în această pustietate. Plantase o sută de mii. Din o sută de mii , ieşiseră douăzeci de mii. Din aceste douăzeci de mii, socotea că va pierde încă o jumătate din cauza rozătoarelor sau din cauze de nimeni şi imposibil de prevăzut în intenţiile Providenţei.
Rămâneau zece mii de stejari care vor creşte în acest loc, în care nu fusese nimic inainte. Abia în acel moment am început să fiu atent la vârsta acestui om. Avea vizibil peste cinzeci de ani. Cinzeci şi cinci, îmi spuse. Se numea Elzeard Bouffier. Avusese o fermă la câmpie. Îşi împlinise viaţa acolo. Dar şi-a pierdut unicul fiu, apoi soţia. Se retrăsese în singurătate, unde îi plăcea să trăiască molcom, cu oile şi câinele său. Se gândise că ţinutul moare din lipsă de copaci. Mai spuse că, neavând treburi foarte importante, s-a hotărât să remedieze această stare de lucruri. Ducând eu însumi pe atunci o viaţă solitară, în ciuda vârstei mele tinere, ştiam să mă apropii cu delicateţe de suflete solitare. Am comis, totuşi, o greşeală. Tocmai vârsta mea tânără mă făcea să imaginez viitorul în funcţie de mine însumi şi de o anumită căutare a fericirii. I-am spus că peste treizeci de ani aceşti zece mii de stejari vor fi magnifici. Îmi spuse foarte simplu că, dacă Dumnezeu îl va lăsa în viaţă, peste treizeci de ani va fi plantat încă mulţi alţii, aşa încât aceşti zece mii vor fi ca o picătură de apă într-o mare. Studia deja, de altfel,reproducerea fagilor şi avea lângă casa lui o pepinieră răsărită din jir. Port-altoiurile, pe care le protejase de oi printr-un grilaj, erau de toată frumuseţea. Se gândea şi la mesteceni, pentru locurile retrase din văi, unde, spuse el, o anumită umiditate dormitează în adânc, la câţiva metri de la suprafaţa solului.Ne-am despărţit a doua zi. În anul care a urmat, a început războiul din 1914, în care am fost înrolat timp de cinci ani. Un soldat de infanterie nu se putea gândi deloc la copaci. Ca să spun drept, întâmplarea aceasta nu-mi rămase în minte; o consideram ca pe un fel de dada, o colecţie de timbre, şi o uitasem. Ieşit din război, mă aflam în posesia unei minuscule prime de demobilizare, dar cu dorinţa de a respira puţin aer curat. Fără nici un gând – în afară de această dorinţă – am apucat-o din nou pe drumul acelor ţinuturi pustii; regiunea nu se schimbase. Totuşi, dincolo de satul mort am zărit, în depărtare, un fel de ceaţă gri care acoperea înălţimile, asemeni unui văl. Din ajun, începusem să mă gândesc la acest cioban, plantator de copaci. „Zece mii de stejari“, mi-am spus, “ocupă, într-adevăr, un spaţiuvast“. Văzusem murind prea mulţi oameni, timp de cinci ani, ca să nu-mi imaginez cu uşurinţă moartea lui Elzeard Bouffier, mai ales că la douăzeci de ani, consideri oameni de cinzeci ca nişte bătrâni cărora nu le mai rămâne altceva de făcut decât să moară. Nu murise. Era chiar foarte în putere. Îşi schimbase meseria. Nu mai avea decât patru oi, care-i ameninţau plantaţiile de copaci. Căci, spuse el (şi eu o constatam), nu se sinchisise deloc de război. Continuase imperturbabil să planteze. Stejarii din 1910 aveau acum zece ani şi erau mai mari decât mine şi decât el. Rămăsesem de-a dreptul fără grai şi, cum el nu vorbea, am petrecut toată ziua tăcuţi, plimbându-ne prin pădurea lui. Aceasta avea în trei tronsoane, unsprezece kilometri, pe cea mai mare lărgime. Când mi-am amintit că totul ieşise din mâinile şi sufletul acestui om – fără mijloace tehnice -, am înţeles că oamenii ar putea fi la fel de eficace precum Dumnezeu în alte domenii decât distrugerea. Îşi urmărise ideea, şi fagii care îmi ajungeau până la umeri stăteau mărturie. Stejarii erau mai viguroşi şi depăşiseră vârsta când erau la discreţia rozătoarelor; cât despre planurile Providenţei, ca să distrugă opera creată ar fi trebuit să recurgă de aici înainte la cicloni. Îmi arătă nişte admirabile pâlcuri de mesteceni, care datau de cinci ani, adică din 1915, din vremea când eu luptam la Verdun. Populase toate văgăunilor, unde presupunea, pe bună dreptate, că există umiditate la suprafaţa solului. Erau fragezi ca nişte adolescenţi şi foarte hotărâţi. Creaţia dădea, de altfel, impresia că se operează în lanţ. Nu-şi făcea griji cu asta, îşi continua cu îndârjire sarcina foarte simplă. Dar, coborând prin sat, am văzut curgând apa în pâraiele care, de când se ştie, deveniseră seci. Aceste pâraie uscate avuseseră odinioară apă, în timpurile străvechi. Unele din aceste sate triste, despre care am vorbit la începutul relatării mele, fuseseră construite pe locurile unor vechi sate galo-romane, din care rămăseseră încă urme; arheologii scormoniseră şi găsiseră cârlige de undiţă în locuri unde, în secolul 20, trebuia să recurgi la cisterne pentru a avea puţină apă. Vântul împrăştia şi el unele seminţe. Odată cu apa, reapăreau sălciile, răchita, pajiştile, grădinile, florile şi un anumit mod de viaţă. Transformarea se opera atât de încet, încât devenea ceva firesc, fără a provoca uimire. Vânătorii care urcau spre locurile solitare, în urmărirea iepurilor sălbatici sau a mistreţilor, constataseră mulţimea de copaci tineri, dar o puseseră pe seama farselor naturale ale pământului. De aceea, nu se atingea de lucrarea acestui om. Dacă l-ar fi bănuit, i-ar fi creat probleme. Era de nesăbuit. Cine şi-ar fi putut imagina, prin sate şi în administraţie, o asemenea încăpăţânare în generozitatea cea mai minunată? Începând din 1920, nu trecea niciodată mai mult de un an fără să-l vizitez pe Elzeard Bouffier. Nu l-am văzut niciodată cedând sau îndoindu-se. Şi totuşi, Dumnezeu ştie dacă Dumnezeu însuşi ne împinge la aceasta. N-am făcut socoteala tristeţilor sale. Putem să ne imaginăm, totuşi, că pentru o asemenea reuşită a trebuit să învingă adversităţile; că, pentru a asigura victoria unei astfel de pasiuni, a trebuit să lupte cu disperarea. Plantase timp de un an mai mult de zece mii de arţari. Au murit toţi. Anul următor a abandonat arţarii, ca să reia plantarea fagilor, care au crescut mai bine decât stejarii. Ca să avem o idee cât mai exactă despre acest caracter excepţional, nu trebuie să uităm că el se manifestă într-o singurătate absolută, atât de absolută încât, spre sfârşitul vieţii, pierduse obişnuinţa de a vorbi. Sau, poate, nu-i mai vedea rostul? 1933, a primit vizita unui silvicultor înmărmurit. Acest funcţionar i-a ordonat să nu facă foc afară, de teamă să nu pună în pericol creşterea acestei păduri naturale. Era pentru prima dată, îi spuse acest om naiv, că o pădure creştea singură. În acea vreme, el mergea să planteze fagi la doisprezece kilometri de casă. Pentru a evita traseul du-întors – avea atunci şaptezeci şi cinci de ani -, se gândea să construiască o cabană de piatră chiar pe locul plantaţiilor sale. Ceea ce a şi făcut în anul următor. În 1935, o adevărată delegaţie administrativă a venit să examineze pădurea naturală: un înalt funcţionar silvic, un deputat şi tehnicieni. Se pronunţaseră multe cuvinte inutile. S-a hotărât să se facă ceva şi, din fericire, nu s-a făcut nimic, în afară de singurul lucru util: acela de a pune pădurea sub protecţia satului şi de a interzice tăierea lemnului pentru cărbune. Căci era imposibil să nu fii subjugat de frumuseţea acestor copaci tineri, în plină putere. Ea îşi exercită vraja chiar şi asupra deputatului.Aveam un prieten printre şefii forestieri, care făcea parte din delegaţie. I-am explicat misterul. Într-una din zilele săptămânii următoare am pornit în căutarea lui Elzeard Bouffier. L-am găsit lucrând la douăzeci de kilometri de locul în care avusese loc inspecţia. Acest şef forestier nu degeaba era prietenul meu. Cunoştea valoarea lucrurilor. A ştiut să păstreze secretul. I-am oferit ciobanului câteva ouă aduse în dar. Am împărţit masa frugală în trei şi am petrecut câteva ore contemplând în tăcere peisajul Partea dinspre care veneam era acoperită cu copaci înalţi de şase-opt metri. Îmi aminteam aspectul ţinutului în 1913: pustiu … Munca liniştită şi ritmică, frugalitatea meselor şi, mai ales, seninătatea sufletului, îi dăduseră acestui bătrân o sănătate aproape solemnă. Era un atlet al lui Dumnezeu. Mă întrebam câte hectare va mai acoperi încă de copaci? Înainte de a pleca, prietenul meu dădu doar o singură sugestie, legată de anumite esenţe care s-ar potrivi mai bine terenului de aici. N-a insistat. “Pentru simplu motiv”, îmi spuse apoi, “că acest om ştie mai mult decât mine“. După o oră a mers – ideea prinzând contur -, adăugă: “Ştie mai mult decât oricine despre asta. A găsit un mjloc strălucit de a fi fericit“. Datorită acestui şef forestier, atât pădurea, cât şi fericirea acestui om au fost ocrotite. Trei oădurari au fost numiţi de el pentru această ocrotire şi i-a speriat în aşa hal, încât rămaseră insensibili la toate cănile cu vin pe care tăietorii le-ar fi putut oferi. Pădurea nu a fost în pericol grav decât în războiul din 1939. Automobilele funcţionând atunci cu gazogen, lemnul nu ajungea niciodată. Au început să facă tăieri în rândul stejarilor ce datau din 1910, dar aceste terenuri erau atât de departe de reţelele rutiere, încât intreprinderea se dovedi foarte nerentabilă din punct de vedere financiar. Bandonată. Ciobanul nu văzuse nimic. Era la treizeci de kilometri de acolo, continuându-şi liniştit munca, ignorând războiul din ’39, cum ignorase şi războiul din ‘914. L-am văzut pe Elzeard Bouffier pentru ultima oară în iunie 1945. Avea atunci optzeci şi şapte de ani. Luasem din nou drumul pustietăţilor, dar acum, în ciuda deteriorării în care războiul adusese ţinutul, exista un autobuz care făcea legătura între ValeaDurance şi munte. Am pus pe seama acestui mijloc de transport relativ rapid faptul că nu mai recunoşteam locurile primelor mele drumeţii. Mi se părea că drumul mă conducea prin locuri noi. Am avut nevoie de un nume de sat, pentru a trage concluzia că mă aflam, într-adevăr, în această regiune odinioară părăsită şi în ruine. În 1913, acest cătun de zece-douăsprezece case avea trei locuitori. Erau sălbatici, se detestau, trăiau din vânătoarea cu capcană : erau cam în starea fizică şi morală a oamenilor preistorici. Urzicile devorau, în jurul lor, casele părăsite. Condiţia lor era fără speranţă. Nu aveau altceva de făcut decât să aştepte moartea : situaţie care nu predispunea deloc la virtute. Totul era acum schimbat. Chiar şi aerul. În locul vijeliilor uscate şi brutale care mă întâmpinau odinioară, sufla o briză uşoară, încărcată de miresme. Un foşnet asemeni apei venea din munţi : era acela al vântului din pădure. În fine, un lucru şi mai uimitor, am auzit adevăratul sunet al apei curgând în bazin. Am văzut că făcuseră o fântână, că avea apă din belşug şi, ceea ce m-a impresionat mai mult,plantaseră lângă ea un tei, care putea să aibă vreo patru ani, deja gros, simbol incontestabil al unei renaşteri. Pe de altă parte, Vergnons păstra urmele unei munci pentru întreprinderea căreia este necesară speranţa. Speranţa revenise, aşadar. Se măturaseră ruinele, se demolaseră bucăţile de ziduri deteriorate şi se clădiseră din nou cinci case. Cătunul număra de-acum douăzeci şi opt de locuitori, dintre care patru familii tinere. Casele noi, proaspăt tencuite, erau înconjurate de grădini de legume, în care creşteau amestecate, dar aliniate, legume şi flori, varza şi trandafirii, prazul şi gura-leului, ţelina şi anemonele. Era de-acum, un loc în care doreai să locuieşti. Începând de acolo, am parcurs drumul pe jos. Războiul, din care abia ieşeam, nu permisese o viaţă foarte înfloritoare, dar Lazăr ieşise din mormânt. Pe coastele povârnite ale muntelui vedeam lanuri mici de orz şi secară verde ; în fundul văilor înverzeau câteva păşuni. N-au trebuit decât cei opt ani care ne despart de acea perioadă, pentru ca tot ţinutul să strălucească de sănătate şi îmbelşugare. Pe locul ruinelor pe care le văzusem în 1913 se ridică acum gospodării curate, tencuite, care sunt imaginea unei vieţi fericite şi confortabile. Vechile izvoare, alimentate de ploile şi zăpezile pe care le reţin pădurile, au început iar să curgă. Apele lor au fost canalizate. Lângă fiecare fermă, în boschetele de arţari, bazinele fântânilor se revarsă peste covoarele de mentă proaspătă. Satele au fost reconstruite încet-încet. O populaţie venită de la câmpie, unde pământul se vinde scump, s-a fixat aici, aducând tinereţe şi mişcare, spirit de aventură. Întâlneşti pe drum femei şi bărbaţi bine hrăniţi, băieţi şi fete care ştiu să râdă şi care au prins gust pentru serbările de la ţară. Dacă socotim fosta populaţie, de nerecunoscut de când trăieşte în linişte, şi pe noii veniţi, atunci înseamnă că mai mult de zece mii de persoane îi datorează fericirea luiElzeard Bouffier. Când mă gândesc că un singur om, redus doar la simplele-i resurse fizice şi morale, a fost în stare să facă să se ivească din pustiu acest ţinut al Canaanului, mi se parecă, la urma urmei, condiţia umană este admirabilă. Dar când socotesc câtă constanţă în măreţie sufletească şi îndârjire în generozitate au fost necesare pentru a obţine acest rezultat, sunt cuprins de un respect imens pentru acest bătrân ţăran fără cultură, care a ştiut să ducă la capăt această operă demnă de Dumnezeu. Elzeard Bouffier a murit în pace în1947, la azilul din Banon." (Autor JEAN GIONO/ Traducere: DOINA SOFIA LUNGU)
Reproducerea acestui text este gratuită. JEAN GIONO dorea ca el să fie răspândit cât mai mult posibil: el a făcut acest dar omenirii – e ceea ce a scris mai uman, după cum considera el. Materialul a fost prezentat de un autor francez la Conferinţa ANATECOR din 22-24 septembrie 2006 la Arad şi este publicat în Compendiumul lucrărilor acestei Conferinţe la paginile 777-785. Învăţătura acestui material a impresionat sala. - recomandat de terapeut Gheorghe URZICA
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape